تاکنون قصد ورود به بازار بورس را داشتهاید؟ اگر «بله»، پس به خوبی میدانید اولین گام برای ورود به این صنعت، ثبت نام و احراز هویت در سامانه سجام و پس از آن افتتاح حساب در یک کارگزاری بورس است. البته باید بدانید؛ برای تجربه معاملاتی امن و آسان در بازار بورس، تنها دریافت کد معاملاتی و کد معاملات آنلاین نمیتواند تضمین کننده سود و رسیدن به هدف باشد. زیرا این کارگزار است که شما را به آن سودمندی که به دنبالش هستید میرساند.
اما این کارگزار چیست و چطور باید انتخاب شود؟ ببینید کارگزار در لغت، انجام دهنده کار معنی میشود و کارگزاری به شخص یا آن سازمانی میگویند که به عنوان وکیل و نماینده شما بین خریدار و فروشنده ارتباطات لازم را برقرار میکند. البته که به ازای مسئولیت، انجام سفارشات و خدماتی که ارائه میدهند، کارمزدی را نیز دریافت خواهند کرد.
اما چطور باید کارگزار خوب و متناسب را بیابیم و انتخاب کنیم؟ در ادامه این مقاله با توجه به اهمیت این پرسش، قصد داریم بطور مفصل دراین خصوص صحبت کنیم. پس با ما همراه باشید.
آیا حضور کارگزار برای سرمایه گذاری ضروری است؟
ببینید کارگزار، نمایندهای از جانب سرمایه گذار است که به امور حقوقی معاملات آشنایی داشته و عملا بدون حضور آنها هیچ معاملهای انجام نمیگیرد. به عبارت سادهتر؛ برای ثبت و نقل و انتقال سهامها باید به سراغ کارگزاریها بروید. همانطور که در شرایط عادی نیز برای خرید یا فروش و انتقال سند ملک یا وسیلهای که خریداری شده باید به دفاتر اسناد رسمی بروید، برای خرید و فروش سهام نیز باید به کارگزاری مراجعه کنید. از همینرو به راحتی میتوان نتیجه گرفت؛ بدون حضور کارگزارها عملا هیچ جایی در دنیای سرمایه گذاری ندارید.
یک کارگزار خوب چه خدماتی ارائه میدهد؟
برای اینکه بتوانید در این مسیر به سراغ بهترینها بروید و در نتیجه سودآورترین سرمایه گذاری را تجربه کنید؛ آشنایی با وظایف یک کارگزار خوب امری ضروری به حساب میآید. از جمله وظایف کارگزاری عبارت است از:
- دسترسی بسیار راحت
اینکه شعب کارگزاریها در دسترس سرمایه گذاران باشد، یکی از مهمترین دلایل انتخاب آنهاست. خوشبختانه این روزها پیشرفت علم و تکنولوژی این فرصت را حتی بدون حضور در شعبات، بتوان به سامانههای معاملاتی دست پیدا کرد. البته هنوز آن دسته از افرادی که هنوز نتوانستهاند با تکنولوژی ارتباط موثری برقرار کنند، میتوانند به صورت حضوری به شعبات کارگزاری بروند و همین مسئله در دسترس بودن آنها حائز اهمیت کرده است. این موضوع خصوصا برای کسانی که در شهرهای کوچکتر زندگی میکنند، بیش از پیش به چشم میآید.
- سامانه معاملاتی آنلاین و آفلاین
این روزها بیشتر از آن چیزی که فکرش را میکنید، شرکتها برای ارائه خدمات از سرویسهای آنلاین استفاده میکنند. چه بسا که سامانههای معاملاتی بسیار متفاوتی هم برای آن طراحی شده تا معامله گران راحتتر از هر زمان دیگری به ثبت سفارشات، درخواست وجه، گردش حساب و غیره بپردازند.
مسلما به خوبی میدانید که بازار سرمایه تنها از ساعت ۹ صبح الی ۱۲.۳۰ بعدازظهر فعالیت میکند. اما سامانههای معاملاتی آفلاینی طراحی شده تا به کاربران این امکان را دهد تا در هر ساعتی از شبانه روز که میخواهند، معاملاتشان را به ثبت برسانند. ( البته که مراحل تایید سفارش و کارگزاری و غیره در ساعات فعال بازار انجام میگیرد. )
- تخصیص و خرید اعتباری سهام
از دیگر خدمات یک کارگزاری خوب، تخصیص اعتبار است که منجر به جذب سهامداران میشود. درواقع کارگزاران، قراردادی دوجانبه را میان خود و سهامدار منعقد کرده و مبلغی را تحت عنوان اعتبار برای خرید اعتباری در اختیار سهامدار قرار میدهند. این اعتبار از طریق بانک تامین خواهد شد. به عبارت سادهتر؛ کارگزاریها یک قراردادی هم بین خود و بانک منعقد میکنند تا از طریق آن به مشتریان خود جهت خرید اعتباری سهام وام دهند. سهامداران نیز پس از گذشت مدت معین، باید پول وام گرفته شده را تسویه نمایند.
- تخفیف در کارمزدها
در این مسئله هیچ شکی نیست که کارگزاران به عنوان نماینده سهامداران، در ازای کاری که انجام میدهند، کارمز مشخص شدهای را دریافت میکنند. تخفیف در کارمزدها هم برای آن دسته از سهامدارانی که بطور دائم در بورس هستند، از جمله خدماتیست که توسط اکثر کارگزاریها ارائه میشود. میتوان گفت کارگزاران با این کار، آفر و تخفیفی را برای مشتریان وفادار خود قائل میشوند.
- صندوق های سرمایه گذاری
به خوبی میدانید که صندوقهای سرمایه گذاری برای آن دسته از افرادی مناسب است که از سرمایه محدودی برخوردارند و دانش و زمان کافی برای سپری کردن وقت در بازار بورس ندارند. خب ریسک پذیریهای بسیار متفاوتی در این صندوقها وجود دارد که کارگزاری ها با توجه به شخصیت و اهداف سرمایه گذاری، سرمایه گذار به سراغ آن میروند. وجود این صندوقها در یک کارگزاری میتواند نشان از تخصص و گسترده بودن خدمات آنها باشد.
- پشتیبانی آنلاین ۲۴ ساعته
بدون هیچ شکی، پشتیبانی در کارگزاریها، نقش بسیار مهم در جلب رضایت سهامداران دارد. اصلا همین مسئله اهمیت آنها را بالا برده است. افراد مبتدی به دلیل عدم آشنایی با بازار سرمایه، با هدف شناخت بیشتر نسبت به بازارهای سرمایه گذاری، اغلب به پشتیبانی کارگزاری پیام میدهند. دقیقا همینجاست که نقش پشتیبانی نمود پیدا میکند زیرا افراد متخصص با جوابهای هوشمندانه و البته ساده، باید ذهن افراد را برای سرمایه گذاری آماده کرده و آنها را به حضور در این بازار ترغیب نمایند.
پشتیبانیها معمولا هم به صورت تماس تلفنی و هم از طریق اینترنت و شبکههای اجتماعی انجام میگیرد. چه بسا که حتی برخی از آنها پشتیبانیهای آنلاینی را در سامانههای معاملاتیشان فراهم آوردهاند که خب مزایای بیشتری داشته و نشان از حرفهای بودن آنهاست.
و در آخر
با توجه به تمامی موارد و نکاتی که در این مقاله گفته شد؛ حال میدانید که یک کارگزاری خوب چه ویژگیهایی دارد و چطور باید از میان این تعداد کارگزاری، بهترین را انتخاب کنید. حتی به خوبی نسبت به اهمیت حضور آنها در بازار سرمایه نیز آشنا هستید.
نکته قابل توجه اینجاست که انتخاب یک کارگزار به این معنی نیست که باید با آن کارگزار، سرمایه گذاری خود را ادامه داده، حال یا به سود میرسید یا تمام سرمایهتان از بین میرود! شما در هر زمان که احساس نارضایتی کردید، میتوانید سهامتان را از طریق تغییر کارگزار ناظر به کارگزار دیگری انتقال دهید.
هلدینگ آداک نیز به عنوان یکی از کارگزاریهای فعال در این عرصه، مفتخر است تا اعلام کند، به عنوان یکی از حرفهایها با در اختیار داشتن تیمی متخصص و کاربلد، آمادهست تا بالاترین سطح کیفیت خدمات را به شما ارائه دهد. اگر سوالی در این خصوص ذهن شما را به خود مشغول کرده، میتوانید به بخش تماس با ما بروید.